tirsdag den 21. oktober 2008

Denne uges mad-oplevelser

Mad er et stort emne mellem os danskere hernede. Det har det været hele tiden, men nu hvor leverpostejsmaderne og de store bøffer nærmer sig, så bliver der kun snakket mere og mere om mad. Vi starter torsdag aften hvor vi skulle have slimy til aftensmad (se billede), men der reddede vi lige aftensmaden med at købe en masse ananaser og en kanelsnegl i en god bager vi har fundet :) så sådan kan man klare den. Lørdag valgte vi så simpelthen at spise ud. det sted hvor de sælger kanelsnegle er nemlig både en bager og et cafeteria, og vi har fået deres mad anbefalet af mange danskere der har været hernede, så det tænkte vi at det måtte vi da hellere prøve. Og det var sandelig også noget af en oplevelse. det var som at træde ind i en hel anden verden. Pga. de - for de fleste nigerianere - høje priser, var der flest hvide inde i cafeteriet. Og det var jo i sig selv helt vildt at se så mange danskere samlet på et sted. Men at vi så sætter os ned, og der så rent faktisk kommer en tjener hen til os med menukort, og vender tilbage 2 min efter og tager imod vores bestilling - uha, det er længe siden vi har prøvet det. men vi fik bestilt burgere og pommes frites (se billede), og neej hvor var det helt ubeskriveligt godt. Og det var uden tvivl første gang i 2 mdr. at vi fik så meget kød på en gang - der var sandelig en hel bøf :) fantastisk. Men det mest fantastiske var næsten at der var et pænt og rent toilet, sandelig med træk-og-slip og vand i vandhanerne. Eej men det var helt fantastisk. Søndag var det så bl.a. min tur til at hjælpe med aftensmaden, og vi skulle den dag have pandekager. Der må jeg indrømme at jeg drømte mig hjem til vores danske køkken. Der var for det første langt fra nok kød eller nok salat til 17 mennesker. Og den første portion pandekager var langt fra nok, så vi måtte lave noget mere dej. Jeg stod og lavede pandekager i 3½ time. Og midt i det hele går strømmen selvfølgelig. Og saa snart det bliver morkt kommer kakerlakkerne frem, saa der stod jeg og lavede pandekager i morke med KAEMPE kakerlakker rendende rundt. Nigeria og jeg var ikke de bedste venner lige på det tidspunkt. Men heldigvis kunne nigerianerne ikke lide pandekager, så der var rigeligt til os danskere :) Mandag får vi så et dejligt positivt chok. Vi kom hjem fra arbejde, og vil som sædvanlig lige gå ned i køkkenet og sige hej til Eunice og se hvad der er til frokost, og der står sandelig vores kok Kelvin. Han har været i DK den sidste måned med sit band, og der før var han syg, så vi har næsten ikke haft ham her i villaen. Men nu er han endelig tilbage, og han gjorde en fremragende tilbagekomst med at servere intet mindre end frikadeller, ris og karrysovs for os. Uuh vi er glade for at have Kelvin tilbage i huset :) Og saa har jeg sandelig spist en graeshoppe. De smagte faktisk ikke helt slemt. Heldigvis var de godt krydret :) Ja det er saa saadan slimy ser ud mmm, burger med pommes :)

Ingen kommentarer: